Instytucje finansowe nie będą mogły proponować usług finansowych nie odpowiadających potrzebom konsumentów. Ma to ograniczyć nachalną sprzedaż ubezpieczeń, polisolokat, różnego rodzaju produktów inwestycyjnych czy kart kredytowych. Rząd przyjął dziś projekt ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Nowe przepisy są wynikiem analiz Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz UOKiK.
Analizy Ministra Finansów, Ministra Sprawiedliwości oraz UOKiK wykazały przede wszystkim, że
konsumenci na rynku usług finansowych są niedostatecznie chronieni – np. oferowane im produkty są niedostosowane do ich potrzeb, oraz że system eliminowania niedozwolonych postanowień wzorców umów jest nieefektywny.
Tę sytuację ma poprawić nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
Zabronione będzie proponowanie konsumentom nabycia
usług finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom oraz proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. Celem tego rozwiązania jest nakłonienie przedsiębiorców do analizowania, czy dana usługa rzeczywiście odpowiada potrzebom konsumentów.
Wprowadzone zostaną decyzje tymczasowe – na wzór postępowań w sprawie praktyk ograniczających konkurencję. Będzie to szybka reakcja na praktyki zagrażające zbiorowym interesom konsumentów. Jeszcze w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów decyzja tymczasowa zobowiąże przedsiębiorcę do zaniechania określonych działań. Pozwoli zapobiec uprawdopodobnionym zagrożeniom.
Ustawa wprowadza instytucję tajemniczego klienta, która pozwoli na uzyskanie dowodów w postępowaniu w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK będzie mógł skorzystać z tego rozwiązania tylko za zgodą sądu. Instytucja tajemniczego klienta będzie miała zastosowanie do wszelkich praktyk, które mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
UOKiK będzie mógł wyrazić swój pogląd w indywidualnej sprawie przed sądem powszechnym, jeśli przemawia za tym interes publiczny. Pozwoli to UOKiK dzielić się z sądami wiedzą i dorobkiem orzeczniczym z zakresu prawa ochrony konkurencji i konsumentów, co umożliwi sądowi wszechstronne rozpoznanie sprawy.
Ustawa wprowadza możliwość publikowania bezpłatnych komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji – dzięki temu będzie możliwe szybkie i skuteczne ostrzeżenie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach, które istotnie zagrażają ich interesom.